Pepsi på nett

Denne uken skal jeg ta for meg hjemmesiden til brusprodusenten Pepsi og fortelle litt om de fortellertekniske virkemidlene som anvendes.

Hjemmesiden bærer først og fremst sterkt preg av at den skal appellere til unge mennesker. Dette ved å vise til at Pepsi sponser forskjellige ”hippe” eventer samt idrettsstjerner og kjendiser. De inkluderer og aktiviserer også brukerene ved hjelp av sosiale medier. Man kan legge ut bilder og statusoppdateringer gjennom sosiale medier med forskjellige Pepsi-hashtagger og statusoppdateringen eller bildet vil da dukke opp på siden til Pepsi.

Rent visuelt er siden veldig ren og enkel med thumbnails i forskjellige størrelser. Disse viser da som nevnt bilder fra brukerene, og videoklipp fra events, reklamer og artister/idrettsstjerner/kjendiser Pepsi samarbeider med.
Det er lite tekst, og bilder dominerer hele siden. Fargene er naturligvis i tråd med resten av profilelementene til brusgiganten. Dette gir et veldig rent, friskt og ryddig uttrykk noe som også er lett gjenkjennelig med profilen til Pepsi.
(Det skal nevnes at nettsiden varierer litt fra land til land og at Pepsi Norge kjører en Pepsi Max-profil for øyeblikket.)

Til venstre er det en meny med seks knapper hvor de to øverste tar deg til det siste fra Pepsi, og brukernes bilder/oppdateringer fra sosiale medier. Disse fører deg bare til toppen og bunnen av nettsiden som sømløst er delt i to med det som kommer fra Pepsi i den øvre halvdelen og brukernes oppdateringer i den nedre halvdelen. Resten av knappene tar deg til Pepsis egne sider på sosiale medier, og en for å velge landet du vil besøke nettsiden til.
Det er gjort alt for å få besøkende til å ”like” Pepsi ved å la alt dreie seg om sosiale medier, samt inkorporere knapper til sosiale medier, ikke bare på menyen, men også på selve bildene.

Ut i fra dette kan man trygt påstå at hjemmesiden satser tungt på de unge gjennom interaksjon på sosiale medier.

6 kommentarer

  1. Hej Julian, spennende innlegg!
    Jeg synes at det interessante ved pepsis hjemmeside er i hvor lite grad at selve produktet, det vil sige pepsis cola, egentlig fylder på deres nettsted. I stedet for fokuserer de mer på lenker til andre hjemmesider. Mitt første inntryk af siden var nærmest, at det var en reklame for youtube, kendisser og annet spotlight
    Tror du også at det er sådan at fremtidens reklamenettsteder blir, med en masse sociale medier indover, og bare en liten del om selve produktet, som de reklamerer for? Det er en interessant utvikling..

  2. Du trekker frem mange virkemidler som Pepsi bruker. Blandt annet fargevalg som står i stil med varemerket og ikonfargene rød og hvit som går igjen på siden. Det gjør at det kan virke ryddigere og visuelt godt for øyet å se på.

    For oss unge og andre som er godt kjent med thumbnails forstår vi navigasjonsmønsteret. Men for andre som ikke er like vant med dette oppsettet, vil jeg ikke være like enig at den er ren og enkel. For noen kan det virke kaotisk. Det er heller ikke alle som er like drevne på ulike sosiale medier og alle appene som hører til. Derfor forstår de heller ikke bruken av dem, og vil utebli med interaksjon.

    Som du selv sier satser Pepsi på ung kundegruppe og store deler av denne gruppen forstår seg på interaksjonsmulighetene og navigasjonen. Oppsettet og utseende står i tråd med målgruppen, fremstillingen er kul og trendy, Pepsi er oppdatert og inovativ. Ved å satse så tungt på de unge, som er dine egne ord, utelater man andre. For det er ikke kun unge som drikker Pepsi. Burde man inkludere flere, når ikke hele kundegruppen er hippe ungdommer. Altså retorikken taler til unge i så stor grad at andre vil føle seg utelatt.

  3. Flott analyse du har av Pepsi sin hjemmeside.

    prøvde nettopp å sammenlikne Pepsi,no med Cocacola.no, og det ser ut som at Pepsi vinner denne runden. som du nevner, svært lite tekst, og heller fler bilder, og meget engasjerende når man selv kan være med på å forme Pepsi.no sin hjemmeside for hele Norge (og kanskje verden).

    Tror grunnen til at Pepsi MAX blr brukt i stedet for vanlig Pepsi er fordi MAX selger desidert mest av alle Pepsiprodukter i Norge, samtidig som at det faktisk er den mest populære sukkerfrie brusen i landet.

  4. Som tittelen sier, «Pepsi på nett». Du tar for deg nettsiden til Pepsi og hvordan nettsiden ser ut. Du forteller kort og enkelt om hvilke virkemidler de bruker og hvordan de bruker dem. Pepsi har vel ikke så mye annet å fokusere på enn hva folket synes om produktet deres. Så hvordan de bruker sosiale medier er jo en veldig synlig løsning for Pepsi og det får du frem i innlegget, veldig bra !
    Du har lagt ved en lenk til Pepsi sin nettside som er fint for en leser som ønsker og sjekke de ut etter din beskrivelse av designet og nettsiden. Likevel kunne du gjort det enda lettere for en lat leser og putte inn et bilde av nettsiden ?
    Ellers veldig bra skrevet, liker det !

    – Sosial Tenker

  5. Hei kulian.

    Flott blogginnlegg. Spennende dette med pepsi. Som du poengterer virker det som om de forsøker en sjarmoffensiv ovenfor unge mennesker. Mener at de har kjørt flere store kampanjer på sosiale medier ila. de siste årene. Sist var vel en julekalender de kjørte på youtube med blant annet LidoLido, om jeg ikke tar helt feil. Det er en tøff strategi i mine øyne.

    Synes hjemmesiden til pepsi har et friskt og ryddig uttrykk, akkurat som du påpeker. Spesielt liker jeg de interaktive elementene (bildene som rullerer etc.), og ikke minst hvordan de går i dialog med sine forbrukere!

  6. Hei Julian P Christiansen

    Nettsiden Pepsi som du analyserer er først og fremst laget for å få brusen markedsført. Dette er et populært brusmerke. Jeg er enig med deg i at nettsiden er preget av mye bilder og lite tekst. Den er bygget opp på en ren og frisk stil akkurat slik Pepsi brusen er. Pepsi flaskens design går igjen i selve nettsiden. Som du sier i din analyse er nettsiden spesielt rettet mot den unge målgruppen. Nettsiden har brukt kjendiser for å få unges oppmerksomhet. Pepsi har blitt mye brukt i musikk og i fotball noe som unge er opptatt av. Nettsiden er bygd opp på thumbnail stil noe som kan være forvirrende for dem som ikke vet hvordan det fungerer. Siden er rettet mot den unge målgruppen som gjør at thumbnail er bevist brukt her. Dette fordi unge ofte er trendy og vet hvordan thumbnail fungerer og dermed tenkes det ikke på andre målgrupper. Du har skrevet mye bra om analysen til Pepsi sin nettside 🙂

    Crown Royal Palace N*~*C*~*E~ Crown Royal Palace

Legg igjen en kommentar