Den som intet våger, intet vinner

Dagens innlegg skal dreie seg om tenåringer, bedrifter, og deres omgang med sosiale medier.

Det har i det siste kommet flere oppslag om at tenåringer foretrekker andre kanaler enn Facebook. To spørsmål som kommer opp i kjølvannet av denne situasjonen er da:
1. Hvilke utfordringer vil dette bære med seg?
2. Hva kreves av bedrifter/virksomheter som ønsker å nå ut til de unge?

Facebook - I want my friends backUtfordringene knyttet til tenåringers flukt fra Facebook vil jo først og fremst være imaget til Mark Zuckerbergs Facebook. Fra å være et sted hvor de unge stort sett oppholdt seg til å bli et sted for den eldre garde.
Det er jo en kjent sak at unge alltid finner nye steder å ”henge”, og bildetjenestene Instagram og Snapchat er noen av de ”nye” stedene. For Mark Zuckerberg er jo dette naturligvis business og når han ser trendene tar han grep. I 2012 kjøpte nemlig Facebook Instagram, og i fjor høst avviste Snapchat et bud på tre milliarder dollar fra, nettopp, Facebook.

For mange bedrifter og virksomheter er det viktig å nå ut til yngre konsumenter. Dette ved å snakke med de gjennom deres egne medier. Det er jo naturligvis ikke så lett i og med at unge mennesker, som nevnt, alltid finner nye steder å være. Og når bedrifter endelig har kommet seg på Facebook for å knytte kontakt med neste generasjons forbrukere, rømmer de unge mediet.
Det som i hovedsak har vært problemet til virksomheter og bedrifter er at de alltid ligger et skritt bak. For å nå ut til unge mennesker må man først og fremst holde tritt eventuelt holde seg et skritt foran teknologimessig. Man må finne de nye mediene og ta de i bruk samtidig eller før resten.

Mange bedrifter vegrer seg for å se nye veier og for å ansette unge mennesker. For å nå unge mennesker må man bruke unge mennesker. Alle som har vært tenåring vet jo hvor teit det er når voksne skal prøve å være unge og ”hippe”. Og det samme gjelder bedrifter. Løsningen i dette tilfellet kan være så enkel som å ansette unge mennesker med kompetanse innen nye digitale medier. Det krever naturligvis litt baller, men den som intet våger, intet vinner.

Advertisements

2 comments

  1. Hei Mr. Bloggesen! 😉 Helt enig at nøkkelen blir å ansette unge fagfolk i sosialmedia-avdelingen om bedrifter skal nå dagens ungdom på nett. Det kommer flere og flere bedrifter som skaper stillinger for «social media guru» og slikt, og som du sier kan ungdommer sniffe ut voksne folk som prøver å være hippe en mil unna. Best å ha unge folk i stillingen som kan holde seg oppdatert!

    Jeg liker godt at du tar med ekstra tall og info slik at vi får en litt breiere perspektiv på temaet enn det vi har sett i artiklene. Fint innlegg! 🙂

    Merritt

  2. Veldig sant det du skriver om at bedriftene må prøve å komme til nye sosiale medier samtidig eller før de unge, og i tillegg tørre å ansette unge med mindre jobb og utdanning på CV’en og mer erfaring med sosiale medier.
    Innenfor fotballens verden har vi et prakteksempel på dette nærmere enn vi kanskje tror, nemmelig i Odd. For et par måneder siden ble Odd første tippeligaklubb på snapchat. Rart og kult på en gang. Det hadde vært fint hvis United gjorde det!
    For bedrifter som må nå ut til de unge, tror jeg det gjelder å være bevisst på hvordan man bruker sosiale medier. Når det kommer til hville sosiale medier som kommer til å overleve best, tror jeg svaret blir det/de som best mulig tilpasser seg og utvikler seg for å omfavne flest mulig av behovene folk har for digital kommunikasjon. Det eneste vi kan vite om det, er det vi vet ut ifra tidligere erfaring, nemmelig at alt kan skje og at vi ikke vet hvordan den digitale verdenen er om 5 år!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s