Gamification

gamification_definitionGamification (spillifisering) handler om at metoder fra spilldesign anvendes innenfor områder som ikke har noe med spill å gjøre. I dag skal jeg gjøre meg noen tanker rundt denne trenden, og hvordan spillmekanikk kan bidra til å løse kommunikasjonsfaglige utfordringer.

Å anvende spilldesign på andre plattformer er et spennende grep fordi spill kan engasjere og for eksempel gjøre litt kjedelige gjøremål mer interessante. Det kan også bidra til å forklare omfattende og kompliserte saker på en lettere og mer forståelig måte. I opplæringssammenheng er jo det en kjent sak å bruke spill som skal lære og bedre barns evner i fag de ikke mestrer så godt.

Siden mennesker har et naturlig konkurranseinstinkt kan spillifisering også være med på å engasjere i saker som man vanligvis ikke ville brydd seg noe særlig om. Et eksempel på det kan være denne kampanjen for trafikksikkerhet eller dette systemet for å fremme økovennlig kjøring.

RunKeeper og MyFitenssPal er også fine eksempler på hvordan spillmetoder kan inkorporeres i apper og brukes som motivasjon i sammenheng med trening og kosthold.
Jeg må også her få nevne en liten personlig favoritt som heter Untappd. Enkelt forklart går denne appen ut på å sette score på forskjellig øl man har drukket for å opparbeide seg badges (eller merker om du vil).

Personlig synes jeg bruken av spilldesign i programmer kan være en fin ting siden det kan bidra til at vi blir mer selvbevisste i forhold til vår egen helse gjennom trenings- og kostholdsapper. Ved å anvende spillsystemer i biler, som i eksempelet over, kan vi også gjøre naturen en tjeneste uten at vi egentlig tenker over det. Disse teknikkene kan også hjelpe oss til å få et bedre innblikk i verden rundt oss ved å gi publikum en lettere inngang til problematiske saker. Denne interaktive artikkelen fra The Guardian er et godt eksempel på dette, og ikke minst denne simuleringen fra jordskjelvet på Haiti hvor du skal gå inn i rollen som journalist, hjelpearbeider eller overlevende.

Problemet (hvis man kan kalle det et problem) med å anvende spillmetoder er at man kanskje kan bli litt for opphengt i selve spillet og underholdningsverdien. Dette kan føre til at man glemmer den egentlige baktanken med spillet, og hensikten forsvinner litt. I en nyhetssammenheng hvor hensikten er å opplyse må i hvertfall dette kunne sees på som et problem.

Også i sammenhenger hvor det er viktig å følge med og være fokusert kan spill virke distraherende. Eksempelet over med bilsystemet som skal trene deg i å kjøre økovennlig kan virke lite trafikksikkert hvis en sjåfør følger mer med på det som skjer i dashbordet enn på veien.

Det finnes utrolig mange gode formål der spillifisering kan brukes til noe positivt, men spill er fremdeles spill, så det er viktig å ikke alltid kun tenke underholdning.

Advertisements

One comment

  1. Halla Julian. Jeg syns du skriver et gjennomtenkt innlegg hvor du legger frem både positive og negative sider med spillifiseringen. Jeg sitter med følelsen at denne trenden i større grad enn noe annet kan være litt «gimmicky». Gjør man dette ofte bare fordi man kan? eller fordi man faktisk ønsker å bruke trenden til noe fornuftig. Svare på dette vil nok variere fra spill til spill. Men som du sier, så er det viktig at underholdningen ikke overskygger budskapet. Der kan det muligens være vanskelig å finne en balanse, men finnes det statistikker på hvorvidt dette får noen særlig effekt på innsamlede kroner/solgte produkter/ulykker unngått osv? Det kunne vært interessant å se data på dette, dog jeg innbiller meg at forskerne ikke har kastet seg over spillifiseringen helt enda.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s